Abban az esetben, ha szakembert bízol meg adózási feladataid ellátására, jogosultságot kell adni, hogy a NAV-nál nevedben és helyedben eljárhasson.
Az ügyfélkapus belépési adatok megosztása más személyekkel – még ha meg is bízol bennük – komoly biztonsági kockázatot jelent. Nem véletlenül volt szükség a kétfaktoros azonosítás bevezetésére. Ezek a belépési adatok ugyanis nem csak a NAV rendszeréhez biztosítanak hozzáférést, hanem minden olyan állami szolgáltatáshoz, ahol ügyfélkapus azonosítás szükséges. Például hozzáfér az egészségügyi adataidhoz, vagy az államkincstárnál vezetett értékpapírszámládhoz, de belátást kap a peres ügyeidbe is. Az ügyfélkapus belépési adatok megosztása tulajdonképpen olyan, mintha a személyi igazolványodat és minden hivatalos dokumentumodat átadnád valakinek, aki így a személyednek kiadva magát intézkedhet.
Ezzel szemben a meghatalmazás egy biztonságos és jogilag szabályozott módja annak, hogy más személy eljárhasson a nevedben az adóhatóság előtt. A meghatalmazott személy a saját ügyfélkapuján keresztül, intézheti a te adóügyeidet. Például adóbevallást tud beadni, vagy adófolyószámlát ellenőrizni, vagy akár részletfizetést kérni.
A meghatalmazott képviseli az ügyfelet a NAV-nál, ami azzal is jár, hogy a NAV minden üzenetet a meghatalmazott képviselőnek küld. Például a gépjárműadó fizetési értesítőt. Sajnos a törvény nem kötelezi NAV-ot, hogy az adózót is értesítsék az őt érintő ügyekről, bár igencsak kívánatos lenne. Ezen értesítési szabály miatt, olyan legyen a meghatalmazott személy, aki biztosan rendszeresen figyeli a NAV-tól érkező leveleket az ügyfélkapus tárhelyén. Ha a meghatalmazott megbízása erre nem terjed ki, akkor a rábízott feladat elvégzését követően a meghatalmazást vissza kell vonni, amit mindkét fél megtehet.
A meghatalmazás legegyszerűbb módját az ONYA (Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás) kínálja. Megmutatom hogyan kell jóváhagyni a meghatalmazott által előkészített meghatalmazást. (Előfordulhat, hogy a folyamatos fejlesztések miatt a felület nem pontosan így néz ki, a lépések és menüpontok akkor is a bemutatottak szerint megtalálhatóak.)
Írjuk be az ONYA url-címét: https://onya.nav.gov.hu/ (Vagy a kereső mezőbe, hogy „ONYA”.)

Lépjünk be Ügyfélkapu+ vagy DÁP azonosítással!

Belépést követően két úton is el lehet jutni a jóváhagyandó UJEGYKE dokumentumhoz. Vagy a bal oldali sávban a MEGHATALMAZÁSOK menüpontra kattintasz, vagy jobbra fent az ÉRTESÍTÉSEK-re. Mindkettőt piros pötty jelzi.

A MEGHATALMAZÁSOK-ra kattintva rögtön az UJEGYKE-nél vagy, az ÉRTESÍTÉSEK-nél még két kattintás szükséges: „Értesítés megtekintése” és „Tovább a dokumentumhoz”, hogy megérkezz a célhelyre:

A „Megtekintés” gombot kell megnyomni, és a kinyíló nyomtatvány legalján a „JÓVÁHAGYÁS” gomb megnyomásával adod meg a hozzájárulásodat a meghatalmazáshoz. Lefelé görgetés közben a meghatalmazás adatait ellenőrizni tudod (kit, mire, mettől, meddig).

Még egyszer rákérdez, hogy „Valóban jóváhagyja?”, ezért nyomjuk meg még egyszer a „JÓVÁHAGYÁS”-t!
És kész! A meghatalmazás jóváhagyásával a meghatalmazott megkapta a jogosultságot az adóügyeid intézéséhez.
Az UJEGYKE nyomtatvány fejlécében látható, milyen állapotban van: „Jóváhagyásra vár”, vagy „Bejelentés elfogadva” (célállapot).
