Barion Pixel

Ingatlan bérbeadók adóellenőrzésének tapasztalatai

MEGOSZTÁS

A NAV egyre több ellenőrzést végez ingatlan bérbeadásból származó jövedelemmel kapcsolatban. Ha a bérbeadó felkészült, nincs mitől tartania.
Bérbeadók ellenőrzése - A NAV egyre több ellenőrzést végez ingatlan bérbeadásból származó jövedelemmel kapcsolatban. Ha a bérbeadó felkészült, nincs mitől tartania.

A „régi szép időkben” nem nagyon kellett az ingatlan bérbeadónak adóellenőrzéstől tartania, hacsak össze nem rúgta a port a bérlőjével, vagy a szomszédjával. Az új digitális korszakban azonban jobb, ha felkészülten várják a NAV ellenőrt. Nálad is kopogtathatnak!

Az elektronikus adatokkal könnyű dolga van a NAV-nak

Az államigazgatás digitalizációja évek óta rohamléptekben fejlődik. Az elektronikusan tárolt adatokat egy gombnyomással fel lehet dolgozni. Ma már számtalan lehetőség áll a NAV rendelkezésére, ha figyelmét a bérbeadókra szeretné fordítani. Gyakorlatilag csak elhatározás kérdése, utol akarják-e érni a jövedelmüket eltitkoló bérbeadókat.

Például a Földhivatal adatiból leszűrik azokat a magánszemélyeket, akiknek egynél több ingatlan van a nevén. Aztán ellenőrzik az SZJA bevallásokban, ezek az emberek vallottak-e bérbeadásból jövedelmet. Ha nem, akkor először írnak nekik egy kedves levelet. Ebben felhívják az adózó figyelmét, hogy ha esetleg elfelejtett ingatlannal kapcsolatos jövedelmet bevallani, akkor azt még önellenőrzéssel javíthatja. Ilyen levelet már 2019-ben is küldött a NAV. Nem az én fantáziám szüleménye, hanem valóság! A további lépéseket nem nehéz kitalálni …

Ezen kívül mindenki végig tudja gondolni, milyen digitális nyomokat hagy maga után a FB-n, a hirdetési felületeken, a bankkivonaton, az igénybe vett szolgáltatások során. Nem is beszélve a számlák elektronikus adatszolgáltatásának kiterjesztéséről, ami óriási mértékben javítja a NAV látókörét. 2021-től a magánszemélyeknek kiállított számlák adatait is továbbítani kell a NAV rendszerébe. Bár elvileg ezt oly módon kell megoldani, hogy a magánszemély ne legyen beazonosítható adatvédelmi szempontok miatt, a számlát kiállítók tájékozottságában azonban nem bíznék.

Mi alapján választanak ki ellenőrzésre?

Eddigi ellenőrzéseim során, minden esetben az SZJA-bevallás 8. sora volt az ellenőrzést indukáló ok. Ebben a sorban kell tájékoztató adatként feltüntetni, hogy az önálló tevékenységből származó jövedelemből mennyi volt az ingatlan bérbeadásából származó jövedelem. Ennek ellenére nem javaslom, hogy a bevallás összeállításakor „elfelejtsd” ezt a sort kitölteni, mert a hibás adóbevallás miatt (is) mulasztási bírság szabható ki, melynek összege magánszemély esetén maximálisan 200.000 Ft lehet.

Milyen ellenőrzés történik?

A NAV vizsgálatai jellemzően „jogkövetési vizsgálatok”. Azért szeretik ezt a fajta ellenőrzést, mert ez nem fog lezárt időszakot eredményezni, mint egy rendes adóellenőrzés. Tehát fenntartják a jogot ezzel az ellenőrzési móddal, hogy máskor is vizsgálatot végezhessenek ugyanarra az időszakra. Gyakorlatilag azonban ugyanúgy végignéznek mindent, mintha adóellenőrzés lenne.

Mit ellenőriznek?

Bekérik a bevallásban feltüntetett adatokat alátámasztó iratokat, igazolásokat. Az önálló tevékenységhez kapcsolódó szerződéseket, számlákat, bankkivonatokat, nyilvántartásokat. A bekért iratok alapján tételesen ellenőrzik, hogy a bevallásban feltüntetett adtok helyesen lettek-e megállapítva.

Tényleg annyi a bevétel? Tényleg annyi a kiadás? Gyakori hiba, hogy bevételnek csak a bérleti díjat számolják el, pedig a bérlővel fizettetnek ki minden költséget, ami szintén a bérbeadó bevétele (van olyan eset, amikor a rezsi-költségtérítést nem kell bevételnek tekinteni, de ennek részleteibe itt most nem megyek bele). A kiadásoknál két dolgot néznek az ellenőrök: van-e az adózó nevére szóló számla vagy bizonylat a kiadásról, és az igazoltan ki van-e fizetve. Itt szeretném felhívni a figyelmet, hogy a sima nyugta (a pénztárostól kapott fecni) nem jó, mert azon nincs rajta a neved!

Végül része az ellenőrzésnek az is, hogy van-e a törvényben előírt (Szja törvény 5. számú melléklet) nyilvántartás ezekről a bevételekről és kiadásokról. A bizonylatok alapján vezetett nyilvántartás összesítő sorainak kell a bevallásban visszaköszönni.

Hogyan ellenőriznek?

Ha az adózó elektronikus ügyintézésre kötelezett (akinek van adószáma), akkor az egész ellenőrzés online úton megy. Egyéb esetben a magánszemélyt papíralapú levélben keresik meg, és az iratokat vagy postán kell eljuttatni, vagy személyesen. Ha van ügyfélkapus regisztrációd, akkor lehetőséged van elektronikus ügyintézést választani. Ez utóbbit mindenképpen javaslom! Egyrészt azért, mert így költség és időhatékonyan tudsz az adóhatósággal együttműködni, másrészt az elektronikus ügyintézés során mindennek nyoma van (mikor és mit küldtél be), és nem utolsó sorban helytől függetlenül meg tudsz bízni szakembert az ellenőrzési eljárás lebonyolításával. Igen, lehetőséged van magad helyett egy meghatalmazottat kijelölni, aki az eljárásban nevedben és helyetted eljár. Így megkíméled magad sok kellemetlen pillanattól.

Elektronikus eljárás feltétele, hogy legyen ügyfélkapus regisztrációd, mert a hivatalos leveleket nem emailcímre küldik, hanem az ügyfélkapus tárhelyre (tarhely.gov.hu, vagy a magyarorszag.hu oldal bal sávjában találod meg). Az adózó számára az iratok elektronikus beküldésére pedig az alábbi lehetőségek adottak:

  • ANYK programmal kitöltött ELLUGY nyomtatvánnyal
  • eBev portálon keresztül
  • e-papíron (epapir.gov.hu)

Ezek közül az e-papírt szeretem a legjobban, mert ott korlátlan méretben lehet csatolni a dokumentumokat.

Tapasztalatok és tanácsok

  1. Nem kell túlizgulni a dolgot! Egy adóellenőrzés nem a személyed elleni támadás. A revizorok általában kedvesek, segítőkészek, és csak a munkájukat végzik.
  2. Elektronikus úton gyorsan és gördülékenyen mennek a dolgok. Érdemes ennek tudatában már most elektronikusan tárolni a bizonylatokat. Mentsd el egy mappába adott év közműszámláit és bankkivonatait. Ha papíralapú számlád van, szkenneld be, vagy fotózd le, és azt mentsd el! Sokszor probléma, hogy a korábbi évek számlái és bankkivonatai nincsenek meg, és nehéz ezeket pótolni. A felhőben tárolt iratok a logisztikai problémákat is megoldja.
  3. Legyen nyilvántartásod! A nyilvántartást úgy vezesd, hogy minden sorához legyen bizonylat, ami az ott szereplő adatot igazolja! A legjobb egy Excel-táblában vezetni a bevételeket és kiadásokat, mert az Excel jól beképletezve az adót is kiszámolja.
  4. Ahogy a szlogenem is mondja: „Biztos tudás, nyugodt alvás.” Ellenőrzés miatt aggódni azok szoktak, akiknek nincs elegendő tudásuk, információjuk arról, hogy jól csináltak-e mindent. Mindenki ismeri a mondást „a törvény nem ismerete nem mentesít annak betartása alól”. Legyél naprakészen felkészült a bérbeadás adózásában! Gyere el a Bérbeadás A-tól Z-ig képzére, és gyűjtsd be a szükséges ismereteket nem csak az adózás területén, hanem jogi és lakásfelkészítés témában is! Ha inkább az önálló tanulás híve vagy, akkor pedig teljeskörű adózási ismereteket kapsz a BérbeAdó tananyag által.
  5. Ijesztőnek és bonyolultnak tűnhet elsőre a sok bérbeadásra vonatkozó szabály. De egy jól kialakított rutinnal menni fog, mint a karikacsapás!
  6. Ha nincs affinitásod kitanulni a bérbeadással kapcsolatos adózási feladatokat, akkor bízd szakemberre a nyilvántartás és bevallás elkészítését.
  7. Ha ellenőrzésre kerül a sor, javasolt szakembert meghatalmazni az egész eljárás lebonyolítására. Egyrészt átnézni a beküldött anyagot, másrészt rutinosan kezeli a helyzetet.

Remélem, a cikk elolvasása után te is felkészülten fogod tudni fogadni az ellenőrzésről szóló értesítést! Ráadásul az ellenőrzés pozitív hozadéka lehet, hogy megerősít, minden rendben van, jól csinálod! (Ha mégsem, akkor pedig a jövőben már biztosan jól csinálod.)

Mindenesetre tudd, hogy rám számíthatsz, akár tanácsadásra, akár az ellenőrzés lefolytatására van szükséged!

Csatlakozz az Ingatlan Bérbeadók Közössége FB csoporthoz, ha szeretnél hasznos tippeket és információkat kapni!

Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor oszd meg másokkal is!

Facebook
LinkedIn
Email
Print

Tetszett a cikk? Hasznosnak találtad? Ha nem szeretnél lemaradni a hasonló tartalmakról, akkor iratkozz fel hírlevelemre! 

Picture of Bujdosó Krisztina

Bujdosó Krisztina

Bujdosó Krisztina vagyok, és adótanácsadóként segítem a kisvállalkozókat és a magánszemélyeket az adózás világában eligazodni. Szívügyem, hogy az emberek tudatosan, és felelősen kezeljék adóügyeiket, amihez minden szükséges információt megadok érthető, emberi nyelven.

Rólam

Bujdosó Krisztina

Bujdosó Krisztina vagyok, és adótanácsadóként segítem a kisvállalkozókat és a magánszemélyeket az adózás világában eligazodni. Segítő kezet online nyújtok, így helytől függetlenül könnyen hozzáfér bárki, aki úgy érzi nem kap megfelelő tájékoztatást könyvelőjétől vagy a NAV ügyfélszolgálatán. 

Legújabb bejegyzések

Adóelőleg nyilatkozat online, könnyedén!

A munkavállalók év eleji fontos teendője, hogy adóelőleg nyilatkozatot adjanak munkáltatójuknak, ha év közben valamilyen kedvezményt szeretnének érvényesíteni a magasabb nettó fizetés érdekében. 2020-tól online is lehet adóelőleg nyilatkozatot adni, ami több szempontból is megkönnyíti a dolgunkat!

TOVÁBB OLVASOM »

Ajánlott video